1. Wprowadzenie

W drugim semestrze roku szkolnego 2024/2025 kontynuowano działania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie i nauczyciele aktywnie wykorzystywali sprzęt pozyskany w ramach programu, integrując go z bieżącymi działaniami edukacyjnymi oraz wydarzeniami szkolnymi. Sprzęt służył zarówno rozwijaniu kompetencji cyfrowych, jak i wspieraniu kreatywności, pracy zespołowej oraz nauczania poprzez doświadczenie.

2. Wykorzystanie sprzętu

a) Aparat fotograficzny

Sprzęt fotograficzny był intensywnie wykorzystywany do dokumentowania ważnych uroczystości i wydarzeń szkolnych. Zdjęcia wykonane przez nauczycieli i uczniów posłużyły do przygotowania relacji na stronę internetową szkoły oraz kronikę wydarzeń. Dokumentowano m.in.:
– Apel Wzorowego Ucznia
– Apel z okazji Święta Konstytucji 3 Maja
– Apel z okazji 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego
– Obchody Dnia Ziemi
– Pasowanie na Czytelnika
– Dzień Dziecka i Rodziny

b) Klocki LEGO (dla klas I-III)

W klasie pierwszej klocki LEGO były wykorzystywane jako narzędzie wspierające rozwój logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej i kreatywności. Zajęcia z użyciem klocków odbywały się w ramach edukacji wczesnoszkolnej, zarówno w pracy indywidualnej, jak i grupowej. Uczniowie budowali proste mechanizmy i poznawali podstawy konstruowania.

c) Gogle VR (dla klas VI-VIII)

Uczniowie klas 6–8 mieli okazję uczestniczyć w zajęciach z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości. Gogle VR umożliwiły m.in.:
– wirtualne wycieczki do muzeów i zabytków historycznych,
– eksplorację przestrzeni kosmicznej i wnętrza ludzkiego ciała,
– poznanie trudnych zagadnień przyrodniczych i fizycznych w formie interaktywnych symulacji

– wirtualne odwiedzenie stolic państw europejskich

Zajęcia te były atrakcyjne i motywujące dla uczniów, przyczyniając się do zwiększenia zaangażowania w naukę.

d) Drukarka 3D

Drukarka 3D była wykorzystywana do realizacji projektów w ramach zajęć technicznych i dodatkowych kół zainteresowań. Uczniowie projektowali w programach do modelowania 3D proste przedmioty, takie jak breloczki, podpórki na książki czy modele geometryczne. Proces druku 3D wprowadził uczniów w podstawy inżynierii i projektowania przestrzennego.

3. Podsumowanie

Program Laboratoria Przyszłości znacząco wpłynął na wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły oraz podniesienie jakości nauczania. Sprzęt był wykorzystywany systematycznie i w sposób przemyślany, zarówno w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jak i wydarzeń szkolnych. Dzięki nowoczesnym technologiom uczniowie rozwijali umiejętności praktyczne, cyfrowe oraz społeczne, co wpisuje się w główne założenia programu.

Relacja